Designföremål, mode och kändisar

När det gäller mode, med kläder i fokus, är begreppen och utsagorna kring vad som är och kommer att bli det senaste och hetaste, relativt klara. I samhället finns starka, kända personliga profiler att inspireras av. Vad dessa människor har på sig, kan man med relativt hög säkerhet, räkna med att också få sälja i klädbutikerna efteråt.  Man kan alltså prata i termer om den bäst klädda kvinnan eller mannen från olika röstningar, precis som man gör här:

”Den brittiska prinsessan Catherine Middleton är modevärldens nya gullegris. Kate, som hon kallas, klär sig gärna i brittiska märken, som Alexander McQueen – och toppar nu modemagasinet Vanity Fairs lista över världens bäst klädda.”

Inredning och fina detaljer

Bortser man från modebranschen och pratar om design inom andra områden, som hur vi inreder våra hem, är dock begreppen inte lika självklara. Kanske har det att göra med att även många av de offentliga personerna, som vi tenderar att se upp till, är relativt hemliga med hur de lever och bor privat. Därför har vi inte någon användning av deras val innanför hemmets väggar när det är dags att köpa nya möbler. Samtidigt som en bra klädsmak inte garanterar ett fint inrett hem. I Sverige har vi istället trendskapande butiker som www.designtorget.se, att inspireras av. När det kommer till hur vi lever våra hem så är trots allt detta något mer privat, även för oss. Vi tenderar därför till att hellre gå till en inspirerande butik än att apa efter en kändis.  I en butik har man en större valfrihet och en större möjlighet till att kunna hitta inredningssaker och designade föremål som passar den stil vi vill ha.